Home Podium Politiek
Religie Hindoeisme
Islam Suriname India
Liefde Jongeren
Literair Poezie Zeepkist
Gastenboek Links
Disclaimer Contact
Kritisch Podium Dewanand
Literair
WEBpublication BOOK WART0222 / EPAGE 60 of 103
Was het verbod van de NVP/CP'86
terecht en heeft de AEL bestaansrecht?
11.2. Conclusies bij hoofdstuk 11
Our Freedom is
our natural right
Offeraar (auteur) Mr. drs. J.J. v.d. Gulik
Offercode wart0222
Offerdatum vrijdag 9 november 2007
Go to Inhoudsopgave: Moord op de vrijheid
van het oervolk
- Het EVRM moet als een geheel worden gezien en geïnterpreteerd.
Mensenrechten vormen een integraal systeem ter bescherming van de menselijke
waardigheid; in dat verband spelen democratie en rechtsstaat een sleutelrol.
- Alleen instellingen gecreëerd door en voor het volk mogen staatsmacht
en staatsgezag worden toebedeeld.
- Er kan geen democratie bestaan, waar het volk van een staat, zelfs
als er sprake is van een meerderheidsbesluit, zijn wetgevende en justitiële
macht opgeeft ten faveure van een lichaam, dat niet verantwoordelijk is
voor het volk, dat het regeert, waarbij het niet uitmaakt, of het een
seculier lichaam of een religieus lichaam is.
- Van een democratische rechtsstaat kan niet worden
gesproken in een seculiere samenleving wanneer er onderscheid wordt
gemaakt tussen mensen alleen maar op grond van het feit, dat ze een
andere sekse hebben of andere politieke of religieuze opvattingen.
- Een politieke partij mag ijveren voor een verandering van wetgeving
of de wettelijke en constitutionele basis van de staat op twee voorwaarden:
(1) de middelen die voor dat doel worden gebruikt moeten legaal en democratisch
zijn;
(2) de voorgestelde verandering zelf moet in overeenstemming zijn met
fundamentele democratische principes. Hieruit volgt noodzakelijkerwijs,
dat een politieke partij, waarvan de leiders aanzetten tot het
gebruik van geweld, of een politiek voorstellen die niet voldoet
aan een of meer van de regels van een democratie of is gericht op de vernietiging
van de democratie en inbreuk maakt op de rechten en vrijheden toegekend
onder een democratie geen recht kan claimen op bescherming van het EVRM.
- In een democratische samenleving mag
de vrijheid om een geloof te belijden worden beperkt teneinde
de neutraliteit van het openbare onderwijs te verzekeren, een doel dat
bijdraagt aan de bescherming van anderen, de maatschappelijke orde en
de openbare veiligheid.
- Evenzo vormen maatregelen genomen in seculiere universteiten om te
verzekeren dat bepaalde fundamentalistische religieuze bewegingen de openbare
orde niet verstoren of de geloven van anderen ondergraven geen schendingen
van artikel 9 EVRM (vrijheid van godsdienst en levensopvattingen). Het
voorkomen, dat een moslim opponent van de Algerijnse regering propaganda
maakte binnen het Zwitserse territorium, werd door het Europese Hof gezien
als noodzakelijk in een democratische samenleving.
- Het voorstel van de Refahpartij voor een verscheidenheid aan juridische
systemen zou een onderscheid introduceren tussen individuen gebaseerd
op religie, zou iedereen indelen in een categorie overeenkomstig zijn
religieuze overtuigingen en zou hem rechten en verplichtingen toestaan
niet als een individu maar overeenkomstig zijn band met een religieuze
beweging. Het Europese Hof is van mening, dat een dergelijk gemeenschapsmodel
niet in overeenstemming is met het Verdragssysteem vanwege twee redenen.
Ten eerste zou het de rol van de staat als de beschermer
van individuele rechten en vrijheden en de onpartijdige organisator van
de praktijk van de verschillende overtuigingen en religies in een democratische
samenleving teniet doen, daar het de individuen ertoe zou verplichten
om niet regels neergelegd door de staat in de uitoefening van zijn bovengenoemde
functies te gehoorzamen, maar statische wetsregels opgelegd door de betreffende
religie. De staat heeft juist een positieve verplichting ervoor te zorgen,
dat iedereen binnen haar jurisdictie volledig en zonder ze terzijde te
kunnen laten de rechten en verplichtingen, zoals gegarandeerd door het
Verdrag, geniet.
- Het Europese Hof vind de sjaria
de tegenpool van democratie in die zin dat het is gebaseerd op
dogmatische waarden en het zo het tegendeel is van de suprematie van
de rede en van de opvattingen over vrijheid, onafhankelijkheid en het
ideaal van het humanisme ontwikkeld in het licht van de wetenschap.
- De dogma's en goddelijke regels van
de sjaria zijn vastgelegd in de religie en zijn vast en onveranderlijk.
Principes zoals pluralisme op politiek gebied of de constante evolutie
van publieke vrijheden hebben er geen plaats in. Een regime gebaseerd
op de sjaria wijkt duidelijk af van de waarden in het EVRM.
- Naar de mening van het Europese Hof kan een partij waarvan de activiteiten
erop lijken te zijn gericht om de sjaria te introduceren in een staat
die partij is bij het Verdrag nauwelijks worden gezien als een vereniging
met een democratisch ideaal, dat aan het gehele Verdrag ten grondslag
ligt.
- Het Europese Hof stelde in de Refah zaak vast, dat er dubbelzinnigheid
bestond in de terminologie van sommige sprekers met betrekking tot de
methode, die zou moeten worden gebruikt om politieke macht te verwerven.
Hoewel het voor het Hof niet werd betwist dat de Refahpartij tot dusverre
haar politieke doeleinden met legitieme middelen had nagestreefd, zinspeelden
haar leiders in toespraken op de mogelijkheid om geweld te gebruiken om
verschillende hindernissen te overwinnen op de politieke weg die voor
de Refahpartij werd voorzien om macht te verwerven en te behouden.
- Het Hof hield er in de zaak tegen de Refahpartij rekening
mee, dat de politieke doelen van de Refahpartij noch theoretisch noch
illusoir waren.
***
Go to Inhoudsopgave: Moord op de vrijheid
van het oervolk
WEBpublication BOOK WART0222 / EPAGE 60 of 103
Home Podium Politiek
Religie Hindoeisme
Islam Suriname India
Liefde Jongeren
Literair Poezie Zeepkist
Gastenboek Links
Disclaimer Contact
Kritisch Podium Dewanand
Literair
Alle rechten voorbehouden; All rights reserved
Offercode: WART0222
Copyright @ Mr. drs. J.J. v.d. Gulik 2007
|