Home
Podium
Politiek
Religie
Hindoeisme
Islam
Suriname
India
Liefde
Jongeren
Literair
Poezie
Zeepkist
Gastenboek
Links
Disclaimer
Contact
Kritisch Podium Dewanand, Literair
WEBpublication BOOK WART0270 / EPAGE 28 of 43
(met onderzoek etnische registratie)
27. De ongelijkheids paradox tussen artikel 1 en het
kapitalisme
Terminator of Norway: Anders Behring Breivik
Offeraar Dewanand
Offercode WART0270
Offerdatum 5 mei 2012
Go to Inhoudsopgave: Analyse legaliseren rassendiscriminatie
In dit hoofdstuk zal een interessante paradox onderzocht
worden tussen artikel 1 en het kapitalisme. Eerst wat begripsvorming om
alles goed duidelijk te maken voor de lezers.
Anti discriminatie artikel uit de Nederlandse grondwet:
Artikel 1 . Allen die zich in Nederland bevinden,
worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst,
levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond
dan ook, is niet toegestaan.
Overige artikelen uit de Nederlandse grondwet die vrijheden
regelen en gelijke rechten in Nederland, artikel 6, 7 en 8:
Artikel 6 . - 1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst
of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij
te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
- 2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen
en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid,
in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Artikel 7 . - 1. Niemand heeft voorafgaand verlof
nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens
ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
- 2. De wet stelt regels omtrent radio en televisie. Er is geen voorafgaand
toezicht op de inhoud van een radio- of televisieuitzending.
- 3. Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in
de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof
nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid
volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor
personen jonger dan zestien jaar regelen ter bescherming van de goede
zeden.
- 4. De voorgaande leden zijn niet van toepassing op het maken van handelsreclame.
Artikel 8 . Het recht tot vereniging wordt erkend.
Bij de wet kan dit recht worden beperkt in het belang van de openbare
orde.
***
Nu het kapitalisme definiëren:
Hier enkele resultaten met de vele definities van kapitalisme van de
bron website:
http://www.encyclo.nl/begrip/kapitalisme
" kapitalisme
ka - pi - ta` lis - me ("Frans) het -woord maatschappelijk stelsel
waarbij de productiemiddelen particulier eigendom zijn en geproduceerd
wordt binnen een vrije markteconomie
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/kapitalisme
"
Kapitalisme
Economisch bestel waarbij er de nadruk op ligt dat ieder bedrijf zelfstandig
mag komen tot winst, en waarbij ze zelf mag bepalen wat men met die winst
doet. De overheid bepaalt slechts op de achtergrond de grote lijnen waarbinnen
dit moet gebeuren. (wetten)
Gevonden op http://www.digischool.nl/ak/onderbouw-vmbo/materia
"
Kapitalisme
Productiewijze in een maatschappij, waarbij de middelen om te produceren
hoofdzakelijk in handen zijn van een kleine bezittende klasse. De arbeiders
zijn daarin genoodzaakt hun arbeid te ruilen voor een onderhoudsloon.
Gevonden op http://www.encyco.nl/nol.php
"
Kapitalisme
Vorm van produceren in westerse landen die is gericht op het behalen van
een zo hoog mogelijke winst.
Gevonden op http://www.digischool.nl/ak/onderbouw-vmbo/materia
"
kapitalisme
Het economische systeem dat wordt gekenmerkt door privé- en bedrijfsbezit
van kapitaal, investeringen die worden bepaald door privébeslissingen
in plaats van door de staat en door prijzen, productie en distributie
van goederen die voornamelijk worden bepaald door concurrentie in het
vrijemarktstelse...
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10491
"
Kapitalisme
Vorm van een economische organisatie waarbij de ondernemer zijn spaargeld
en winst investeert in de verwachting in de toekomst opnieuw winst te
maken. Ook kan onder kapitalisme worden verstaan: een maatschappelijk
stelsel waarin de productiemiddelen in particulier bezit zijn en een dominerende
funct...
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10429
Algemene Bron site:
http://www.encyclo.nl
Betoog aangaande deze paradox
In Artikel 1 wordt benadrukt door de wet dat iedere legale ingezeten burger
in Nederland het recht heeft op gelijkberechtiging en dat voor de wet
iedereen dus gezien wordt als gelijk en gelijkwaardig. De praktijk van
alledag is echter duidelijk wel anders, want er is een forse toename van
discriminatie en klasse justitie in Nederland en de rest van Europa, en
dit betekent gewoonweg dat een groot deel van de bevolking artikel 1 aan
hun laars lappen en zelf de wet spelen in hun eigen toko. Slechts een
miniem aantal discriminatie gevallen wordt echt justitieel uitgevochten
met legale middelen en het komt heel zelden tot een zware veroordeling
van de verdachten, omdat de bewijslast vaak een groot probleem is. Informele
discriminatie zonder verbale uitingen is iets waar de wet niets tegen
kan doen, omdat een intimiderende, afwijzende en discriminerende houding
niet strafbaar is, volgens de letterlijke teksten van de wet, omdat er
niets gezegd is en er geen getuigen kunnen worden voorgeleid van verbale
uitingen van discriminatie. Zeggen is dus strafbaar volgens artikel 1,
maar je blik, gedrag, houding en handgebaren zijn niet strafbaar jegens
de partij die je wilt discrimineren. Fysiek geweld is echter wel strafbaar
in zulke gevallen, mits de politie sporen van letsel kan vinden, eventueel
onderbouwd door een medisch rapport. Er zijn talloze gevallen bekend van
brute rassendiscriminatie met letsel, waarbij de (blanke) politie juist
de buitenlandse slachtoffers benadeelde en discrimineerde, door geen proces
verbaal op te maken of door feiten te vervalsen erin. Vele allochtonen
verklaarden tegenover mij dat de (blanke) Nederlandse politie agenten
hun discrimineren en niet serieus nemen, als volwaardige burgers van Nederland
en deze vorm van rassendiscriminatie lijkt nu aardig toe te nemen. In
de praktijk van alledag ontdekken buitenlanders en allochtonen op harde
manier dat er geen gelijkwaardigheid is en geen gelijke rechten in Nederland.
De rechtsonzekerheid is enorm toegenomen in Nederland sinds de opkomst
van populistische rechtse partijen, zoals de lijst Pim Fortuyn en Geert
Wilders (Partij van de Vrijheid). Nederland is verruwd en er is nu segregatie
ontstaan, wat een deftig woord is voor kastevorming, strikte rassenhiërarchie
en informele apartheid. Hierom voelt de overgrote meerderheid van de allochtonen
zich niet meer thuis in Nederland, maar zij kunnen geen kant op en zitten
als ratten in de val.
De ongelijkheids paradox tussen artikel 1 en het kapitalisme
kan alsvolgt worden beschreven:
- Artikel 1 streeft naar een samenleving waarbij iedereen
gelijk is volgens de wet. Maar het kapitalisme is ook legaal en dit systeem
van selectie en competitie streeft juist naar ongelijkheid.
- In theorie wil Artikel 1 een samenleving creëren van klassenloosheid
in sociaal en formeel opzicht. Maar het kapitalisme creëert op den
duur een samenleving van klassen en sociale ongelijkheid en is geheel
legaal. Hierom botsen deze twee legale systemen met elkaar in de praktijk.
- Op grond van artikel 1 mag een burger een rechtszaak aanspannen tegen
een andere burger, een rechtspersoon of de staat als hsij ongelijk behandeld
wordt. Maar op grond van het kapitalisme mag een burger niets doen als
hsij gediscrimineerd wordt en ongelijke rechten heeft op de vrije ruilmarkten
of een te laag inkomen heeft. De wet heeft de discriminatie op grond van
kapitalistische overwegingen gelegaliseerd en de burger is machteloos
in de praktijk.
Karl Marx was een van de eerste critici van het kapitalisme en ontwikkelde
het concept van een communistische revolutie, waarbij alle klassen werden
afgeschaft en privé bezit niet meer mogelijk werd. De eerste grote
communistische staat was de Sovjet Unie, en dit systeem raakte in een
crisis en vernietigde zichzelf uiteindelijk. In de Sovjet Unie was Artikel
1 in zekere zin absoluut, want zelfs de lonen waren gelijk van iedere
burger, die niets mocht bezitten en die niet mocht optreden als vrije
ondernemer op de kapitaalmarkten. De paradox in de Sovjet Unie was dat
alleen de leden van de Communistische partij iets mochten bezitten en
mochten ondernemen, en uiteindelijk betekende dit dat zij de hoogste klasse
werden met de hoogste privileges en het meeste geld, dus er was hierom
geen sprake van een klasseloze maatschappij.
Interessant is om te weten dat de Islamitische staat met de Sharia als
grondwet wel kapitalistische aspecten heeft, want burgers mogen bezit
hebben en mogen ondernemen met winstbejag. In de Islamitische staat bestaat
er geen artikel 1 convenant voor gelijkberechtiging, omdat de Sharia de
ongelijkheid van mannen en vrouwen legaliseert in de rechtspraak. Ook
kent de Sharia rechtsongelijkheid tussen moslimmannen en niet moslimmannen.
Het opheffen van Artikel 1 of het invoeren
van subartikelen zal noodzakelijk zijn om de discriminatie te kunnen legaliseren
en om discriminatie vergunningen te verkopen aan bedrijven en organisaties.
Er moet dan onderscheid worden gemaakt tussen legale discriminatie
op privé terrein en binnen de ruimte van een onroerend object en
illegale discriminatie op openbaar terrein dat vrij toegankelijk is voor
alle vrije burgers. Dit moet dan toegevoegd worden aan Artikel 1 via een
subartikel.
Fundamenteel kenmerk van het systeem van kapitalisme is de vrije participatie
op kapitaalmarkten, waar alle goederen met elkaar moeten concurreren om
geconsumeerd te worden door consumenten. Dit systeem vereist prestaties
van ondernemers en zij zijn vrij om zich te organiseren zoals zij willen
en om hun ondernemers risico te verlagen volgens eigen inzichten. Hierom
zijn veel ondernemers nu verplicht om te discrimineren en om streng te
selecteren op de arbeidsmarkt, maar zij ontwijken artikel 1 nu door zich
te beroepen op hun recht om te zwijgen. Deze vorm van zwijgdiscriminatie
is fataal voor de handhaving van artikel 1 en hierom moet de wet overwegen
om te kiezen voor de legalisatie van discriminatie en om dus een discriminatie
vergunning te verstrekken aan organisaties die daar behoefte aan hebben.
Zo zal de discriminatie zichtbaar worden en meetbaar zijn in de praktijk,
zonder onnodig geweld en onderdrukte haatgevoelens jegens vreemde rassen.
Het is een nieuwe fase van multicultureel samenleven en ik heb het al
beargumenteerd waarom het vanuit kapitalistisch oogpunt tot heel grote
economische voordelen kan leiden. Het verdoemde lot van de legaal gediscrimineerde
etnische groepen zal toegelicht worden in een later hoofdstuk.
***
Go to Inhoudsopgave: Analyse legaliseren rassendiscriminatie
WEBpublication BOOK WART0270 / EPAGE 28 of 43
Home
Podium
Politiek
Religie
Hindoeisme
Islam
Suriname
India
Liefde
Jongeren
Literair
Poezie
Zeepkist
Gastenboek
Links
Disclaimer
Contact
Kritisch Podium DewanandLiterair
Alle rechten voorbehouden; All rights reserved
Offercode: WART0270
Copyright @ Dewanand 2012
|