|
Home
Podium
Politiek
Religie
Hindoeisme
Islam
Suriname
India
Liefde
Jongeren
Literair
Poezie
Zeepkist
Gastenboek
Links
Disclaimer
Contact
Kritisch Podium DewanandReligie
Acceptatie van de vreemde religie
Offeraar Dewanand
Offercode WFOR1016
Offerdatum maandag 22 september 2003
Het is verrassend dat in ons hedendaagse high tech tijdperk
nog steeds religieuze konflikten een belangrijke rol spelen en dat er zelfs
religieuze oorlogen gevoerd worden. Een dramatische ontwikkeling was de
terreuraanslag van moslims op de Twin Towers in New York, waardoor de trots
van alle amerikanen gekrenkt werd. Het is duidelijk voor iedereen ter wereld
dat religie nog steeds een groot twistpunt is en dat hierdoor het verstandelijk
kontakt tussen volkeren onderling ernstig verstoord wordt. Religie schijnt
de wereld alleen maar te verdelen in een heleboel elkaar bestrijdende fanatieke
splintergroepen, die elk van ze beweert over de absolute waarheid te beschikken
en te handelen in naam van een of andere almachtige godheid of een paranoide
godsvoorstelling. Hoe moeten wij hiermee omgaan en wat kunnen Hindoes wereldwijd
hiervan leren? Wat is het nut van een primitieve religie, als het leidt
tot een high tech oorlog? Hoe moet ik als hindoeistisch individu hiermee
omgaan?
Het is een hobby van mij om de diverse religieen intensief
te bestuderen en erover te theoretiseren. Door mijn
zelfstudie heb ik enkele interessante inzichten bereikt in deze pikante
materie. Sedert mijn tienerjaren was ik bezig met een zoektocht
naar de beste manier van denken voor ons tijdperk en vooral voor mijzelf,
want ik zat toen met heel veel levensbedreigende problemen. Nu heb ik
het inzicht bereikt dat het Hindoeisme het beste past bij mij, omdat het
al mijn vragen heeft beantwoord en praktisch alle problemen van mij heeft
opgelost. Vanuit praktische overwegingen noem ik mijzelf hierom gewoon
Hindoe en hier ben ik best tevreden mee. Het Hindoeisme heeft mij getransformeerd
tot een mens die vreedzaam kan existeren temidden van een pluriforme wereldgemeenschap,
waarin mensen eerder naar verschillen kijken, dan naar overeenkomsten.
Ik heb geleerd om te kijken naar
de overeenkomsten, want ik verschil niet of nauwelijks van een moslim
of christen. Er is echter nog veel meer aan de hand, als ik dit thema
bestudeer.
Het Hindoeisme is eigenlijk heel groot
en bestaat al meer dan tienduizend jaar. De hele Hindoebeschaving
bestaat evenveel jaren en omvat momenteel ongeveer 1 miljard zielen. Als
ik dan naar de andere religieen kijk dan trek ik verrassende conclusies.
De oudste religie ter wereld moet beslist de best ontwikkelde zijn en
de meest complexe. Dit is inderdaad zo. Hindoes
hebben ruim 54 sacrale geschriften in Sanskriet en elk van ze is het produkt
van een of andere geniale Hindoeschrijver uit de oudheid. Het is
allemaal zo anders dan bij de andere religieen, met name de abrahamitische
sekten, zoals de talloze christelijke stromingen en de islam. Het christendom
bestaat nu ongeveer 2000 jaar op onze wereld en de bijbel is het enige
geschrift waarin de antwoorden gezocht kunnen worden. Maar de bijbel kon
mij niet boeien, omdat het niet gestructureerd is en niet geschreven is
door een geniale (Hindoe)schrijver. Ditzelfde
geldt voor de koran, die de moslims duidelijk aanspoort om grof fysiek
en militair geweld toe te passen om macht te krijgen en de hele wereld
te islamiseren. Nee, ook de koran kon mij niet boeien of inspireren, want
het is geen pacifistisch geschrift. Zowel de bijbel als
de koran beschouw ik als intolerante geschriften, die eigenlijk niet meer
van toepassing zijn in ons high tech tijdperk. Doordat ik een
technische opleiding heb gevolgd en nu ook science fiction schrijf, ben
ik echt geinteresseerd in de religie van de verre toekomst. Op grond van
mijn analyse heb ik geconcludeerd dat geschriften zoals de bijbel en de
koran niet echt passen in futuristische beschavingen en eigenlijk al totaal
achterhaald zijn. Dit is de hoofdoorzaak waarom ik deze twee geschriften
radicaal verwerp en hoop dat de rest van de mensheid spoedig hetzelfde
zal doen, want er zijn veel betere en volmaaktere geschriften om je leven
op te baseren en gelukkig voort te bestaan.
Eerlijk gezegd geef ik nu toe dat het niet gebruikelijk
is dat een Hindoe zo een mening uit over de bijbel en de koran.
Nee, in feite is dit niet Hindoeistisch,
want de echte Hindoe zwijgt liever dan de harde en pijnlijke waarheid
uit te kwaken. Hindoes hebben al duizenden jaren geleden geconcludeerd
dat het beter is om geen kritiek te uiten op mensen met een andere levensovertuiging
en willen deze wijsheid tot de dag van vandaag hardnekkig volhouden, omdat
zij een bescheiden volk zijn en beleefd willen blijven. In feite is het
inderdaad beter om een vreemde religie niet af te kraken en er geen kritiek
op te leveren, want ieder mens heeft het recht om een eigen onvolmaakte
weg te kiezen. Wat betekent dit? Zowel
de weg van de Hindoe, als de wegen van de moslim, christen, bahai, jood,
boeddhist of humanist, zijn onvolmaakt en hier moeten wij allemaal nu
iets van leren.
Onvolmaaktheid is een hele oude wetenschap.
Feitelijk zijn Hindoes het eerste volk
geweest die ontdekt hebben dat elke levensweg van een menselijk individu
onvolmaakt is, ongeacht de daden, gedachten en handelingen. Dit
inzicht is heel belangrijk om een ogenschijnlijke vreemde religie te accepteren.
Op het moment dat je als individu inziet dat zowel jouw eigen weg, als
die van de vreemdeling onvolmaakt zijn, dan weet je onmiddelijk dat het
geen zin heeft om die vreemde ziel te veroordelen of te bekritiseren,
want dat is het harde bewijs van je eigen onvolmaaktheid. Hierom zal geen
enkele Hindoe beweren dat hsij over de absolute waarheid beschikt en de
weg naar het paradijs heeft gevonden. Nee, dit doen Hindoes al tienduizend
jaar lang niet meer. Het heeft geen zin om te geloven in de absolute waarheid,
want die bestaat gewoonweg niet. Het is gewoon zelfbedrog om te denken
dat in de bijbel of de koran de absolute waarheid geschreven staat, want
na een beetje logisch redeneren, kan elk mens met enig gezond verstand
zelf concluderen dat deze geschriften het volmaakte voorbeeld zijn van
intolerantie en onvolmaaktheid. Dan is het de plicht om deze geschriften
te verwerpen en deze te vergeten, op een vreedzame en pacifistische wijze.
Wat kunnen moslims, christenen en alle andere niet-Hindoes
hiervan leren? Nou, zij kunnen leren dat het nuttig
en noodzakelijk is om in dit tijdperk iets zinnigs te leren van de oudste
religie ter wereld en zelf respect te tonen voor Hindoes en alle andere
religieen ter wereld. Vooral de moslims moeten dit nog goed
leren, want zij zijn geneigd om zichzelf hermetisch af te sluiten van
de vreemde, vijandig veronderstelde buitenwereld. De hele Islam bestaat
slechts 1400 jaar en is nu in een instabiele tienerfase beland, vol geweld
en intolerantie jegens andersdenkenden. Dit is echt zinloos en het past
niet in ons tijdperk. Ik vind religieuze intolerantie echt ouderwets en
bekrompen, want ik besef zelf dat geen enkel mens ter wereld over de absolute
waarheid kan beschikken, want in de hele levende natuur bestaat dit niet.
De hele natuur is gebaseerd op relativisme en niets is absoluut. Het is
moeilijk om dit zelf te beseffen en je leven daarna totaal te veranderen,
want de meeste mensen kunnen hun eigen denkwereld niet zelf veranderen
en blijven geloven in een fatale doctrine. Probeer hier toch goed over
na te denken en neem zelf een beslissing, die je kan transformeren tot
een vreedzamer en gelukkiger wezen.
Wat is het nut van religie?
Kijk, lees het volgende goed en denk erover na. Ik, jij en alle andere
mensen zijn zonder enige kennis geboren, dus met een leeg innerlijk en
dat is onze grootste frustratie vanaf de kinderjaren. Gedurende de hele
opvoeding krijgt elk mens te horen dat hsij iets moet worden en zichzelf
moet bewijzen, want van geboorte af aan ben je eigenlijk een nietig nulwezen,
die niets weet en alles nog moet leren. Op een gegeven moment ben je tiener
en dan wordt het leven moeilijker, want je wil een eigen identiteit en
je weigert om het arme, domme, afhankelijke kindje van vroeger te zijn.
Nu wil je iets worden, een mens of zoiets. Je zoekt dan een eigen identiteit
om je innerlijke honger te stillen. Maar er zijn zoveel andere mensen
om je heen en ze zijn allemaal zo anders. Ja, wat moet je dan doen? Je
kiest dan toch ervoor om zomaar iets te zijn en gewoon erbij te horen.
Dan beslis je op een dag radicaal en koppig dat je vanaf vandaag gewoon
moslim, christen, jehovah getuige, bahai, jood, boeddhist of misschien
hindoe bent. Je bent jong en koppig en je weigert om te geloven dat je
nu nog niet volmaakt bent, want dat is pijnlijk. Immers,
wie wil een onvolmaakte identiteit hebben? Niemand toch, want dan ben
je nog niet perfekt en superieur. Als jong en onvolwassen mens
wil je gewoon volhouden en geloven dat je superieur en volmaakt bent,
want dat geeft je een beter gevoel. Je beseft echter niet dat het geloof
in je eigen superieuriteit het ultieme bewijs is van je onvolwassenheid
en je eigen onvolmaaktheid. Door deze houding zal je nooit wijs worden
en de vreemdeling als een waardevol en onmisbaar wezen beschouwen. En
daardoor raak je uiteindelijk zelf in de knoop. Dan wordt het tijd om
te groeien en te leren van anderen, die vele duizenden jaren langer leven
op onze wereld en over veel meer wijsheid beschikken, dan je eigen zinnelijke
adviseurs en beperkte leermeesters.
Religie is in zoverre nuttig, dat het
de wereld grondig verdeeld en voor veel onoplosbare problemen zorgt, waardoor
juist meer mensen gaan nadenken over andere wegen naar volmaaktheid en
geluk. Geen enkele Hindoe zal echter
beweren dat het Hindoeisme de ultieme weg is naar volmaaktheid en perfektie.
Nee, dat is totale zelfbegoocheling en een zuivere illusie. Ik
kan wel zeggen dat het Hindoeisme voor mij de juiste weg was, om in deze
levenscyclus met mijzelf en mijn handicaps gelukkig te zijn en vreedzaam
voort te bestaan. Maar dan praat ik over mijzelf en dat is niet van toepassing
op andere mensen. Het mooiste van mijn
hindoegeloof is beslist dat ik heb geleerd dat het goed is om alle andere
religieen te accepteren, als normale verschijnselen in onze huidige leefwereld.
Dit betekent dat het geloof van een moslim of
een christen voor mij geen probleem is, want ik ben nu eenmaal geboren
in een pluriforme wereld, waarin niets absoluut is.
Ik kan iets leren van de andersdenkenden en zij kunnen iets leren van
mij. Volgens mij begint de acceptatie op het moment
dat je iets nuttigs leert van de andersdenkende en hem/haar begint te
waarderen, als een van de vele nuttige zielen op onze getergde planeet.
Home
Podium
Politiek
Religie
Hindoeisme
Islam
Suriname
India
Liefde
Jongeren
Literair
Poezie
Zeepkist
Gastenboek
Links
Disclaimer
Contact
Kritisch Podium DewanandReligie
Alle rechten voorbehouden; All rights reserved
|
|