|
Home
Podium
Politiek
Religie
Hindoeisme
Islam
Suriname
India
Liefde
Jongeren
Literair
Poezie
Zeepkist
Gastenboek
Links
Disclaimer
Contact
Kritisch Podium DewanandPolitiek
Kleinschalig onderzoek:
Opvoeding in Chinese gezinnen in Nederland
Offeraar Dewanand
Offercode ALKR014
Offerdatum vrijdag 28 mei 1999
Niet gepubliceerd in de Landelijke Allochtonenkrant
Go to Inhoudsopgave:
Een student van de Technische Universiteit Delft uitte
in april kritiek op een onderzoeksrapport van twee medewerkers van de
Erasmus Universiteit over de opvoeding in Chinese gezinnen in Nederland.
Het commentaar van de wetenschappers volgt hieronder, alsook wetenswaardigheden
uit het omstreden werkstuk.
Trees Pels, onderzoekster van het Instituut voor Sociologisch-Economisch
Onderzoek van de Erasmus Universiteit bevestigt dat de kritiek gegrond
is, omdat het onderzoek inderdaad bewust selektief en niet representatief
is voor de gehele Chinese gemeenschap in Nederland. Het betrof
een kleinschalig kwalitatief onderzoek, waarbij de nadruk werd gelegd
op diepte-interviews. Er waren twee groepen samengesteld. De eerste bestond
uit ongeveer tien gezinnen, die drie tot vijf keer geïnterviewd werden,
in hun eigen leefomgeving en die lange vragenlijsten voorgelegd kregen.
De tweede groep omvatte ongeveer vijftig gezinnen, die twee keer geïnterviewd
werden en relatief korte vragenlijsten voorgeschoteld kregen.
Onderzoeker Paul Geense legde uit dat dit onderzoek ook
uitgevoerd is onder Marokkaanse, Turkse en Surinaams-creoolse, en Nederlandse
gezinnen. Hij geeft zelf al tien jaar taallessen en heeft regelmatig
kontakt met Chinezen in Nederland. Maatschappelijk werkers van Chinese
afkomst hebben het onderzoek positief bejegend, en beargumenteerden het
als consistent zijnde. Tijdens een lezing hebben Chinese jongeren het
ook positief beoordeeld. Het grootste deel van de interviews zijn uitgevoerd
door Chinese tolken en studenten met een Chinese achtergrond.
Blik op het rapport Chinese gezinnen in Nederland.
Ongeveer zeventig procent van de onderzochte Chinese gezinnen is werkzaam
in de restaurant sector. Werkweken van 60 tot 70 uur zijn dan normaal
voor zowel de man als de vrouw. De oudere kinderen helpen hierbij soms
mee, en moeten hun schoollessen ook volgen. Het inkomen van de kleine
restaurants is niet aan de erg hoge kant, omdat de winstmarges klein zijn,
maar dat is voor de hele horeca sector een zorgenkindje. Een Chinese moeder,
met twee kinderen, die zelf 50 uur per week werkt in het familierestaurant,
zegt over haar man: 'Hij is vrijwel altijd in het restaurant, dus ik neem
zo'n beetje alle taken die met het huishouden en de kinderen te maken
hebben voor mijn rekening.' Sommige mannen trekken desondanks wel tijd
uit voor de opvoeding en de huiswerkbegeleiding van hun kinderen.
Tachtig procent van de Chinese moeders vindt dat hun kinderen
de eigen taal moeten kennen. Eentje zegt volmondig: 'Een Chinees die zijn
taal niet kent is geen Chinees.' 45 procent van de Chinese jongeren identificeert
zich overwegend met de Chinese groep, en slechts 6 procent voelt zich
een echte Nederlander. 42 procent voelt zich Chinees en Nederlander.
Sociaal kontakt en vriendschappen worden grotendeels aangegaan met familieleden
en streek- of landgenoten, die vaak heel ver wonen, en daardoor vaak alleen
telefoonkennissen zijn. Met de Nederlandse buurtgenoten is er weinig kontakt,
en weinig Chinese vrouwen hebben Nederlandse boezemvriendinnen. De oorzaak
hiervan wordt niet verklaard in het rapport.
De Chinese moeders vinden de scholen hier niet streng
en te speels. Zij keuren het tolerante drugsbeleid en de lage straffen
voor criminelen ook af. Twee moeders melden dat hun kinderen voortdurend
gepest worden, op school, op straat, en bij een sportvereniging, waarbij
er zelfs een vechtpartij ontstond en er met stenen gegooid werd. De onderwijzers
deden niet veel tegen de pestkoppen, na het klagen. Ofschoon
Chinezen als groep geen lage sociaal-economische positie innemen, worden
zij toch regelmatig geconfronteerd met discriminerend gedrag. Een geïnterviewde
zegt wel eerlijk: 'Het zijn niet alleen de Nederlanders die de Chinezen
discrimineren, maar omgekeerd gebeurt dat ook.'
'Xiao' is het grafisch taalsymbool van de Chinese familie-ideologie
(van de afgelopen 5000 jaar). De plichten en de eerbied van kinderen
jegens hun ouders worden daarmee weergegeven. Ook de zorg voor de bejaarde
ouders en de eer van de familienaam horen erbij. Voorouderverering, waarbij
het branden van wierook hoort, is ook onderdeel van Xiao. Religie is in
China zelf een diffuus verschijnsel, omdat er sprake is van een samengesmolten
volksgeloof, waarbij een eenduidige geloofsleer nauwelijks een rol speelt.
Shamanisme, Animisme, Boeddhisme, Taoisme en vooral Confucianisme zijn
de samenstellende elementen van het totale Chinese volksgeloof.
Ten aanzien van de verwestering zegt een Chinese moeder:
'Er is wel een grote generatiekloof tussen mij en
mijn kinderen. Bij mijn kinderen komen de eigen gevoelens op de eerste
plaats. Bij mij niet, ik ben meer traditioneel. De kinderen zijn meer
westers, en dat vind ik wel jammer. Zij hebben heel veel invloed gehad
van het westers denken. Niet in de negatieve of positieve zin, maar anders.'
De identiteit is ook heel interessant, want een meisje
van 18, zegt over haarzelf:
'Allebei denk ik. Ik weet het eigenlijk niet. Als
ik bij Nederlanders ben voel ik me meer Nederlands en als ik bij Chinezen
ben meer Chinees. Maar ik weet niet precies, ik denk meer Nederlands.'
Jonge Chinezen in de hogere lagen van het onderwijs voelen zich wel meer
Chinees. Bijna de helft van de Chinese
jongeren geeft de voorkeur aan een partner uit de eigen gelederen.
Een meisje van 18 zegt echter volmondig:
'Ik heb een
meer Europese smaak. Chinezen hebben andere normen en waarden; niet datgene
wat ik wil. Ik wil een droomprins, maar ik denk dat ik dan meningsverschillen
met mijn moeder zal krijgen vanwege taal- en cultuurverschillen.'
Een nog jonger meisje van 13 jaar zegt:
'Ik wil later een goed, leuk
gezin, waarin ik ook werk en mijn man, en ik ook kinderen krijg.'
Een aanbeveling aan het eind van het rapport is het opnemen
van Chineestalig onderwijs in het kader van de OALT-regeling, waardoor
de communicatie binnen Chinese gezinnen verbeterd kan worden. Verder
is de aanbeveling om kinderopvang te regelen in de piekuren van de Chinese
restaurants, geen slechte gedachte. Het ondersteunen van Chinese vrouwenorganisaties
is iets wat de hele Chinese gemeenschap ten goede moet komen, omdat er
in de Xiao gedachte een holistische eenheid bestaat tussen man, vrouw,
kinderen, familie en de totale gemeenschap.
Onderzoeker Paul Geense heeft voorspeld dat het tweede
boek, 'Maatschappelijke positie van Chinezen in Nederland', over krap
een maand uit zal komen, en het verslag is van een onderzoek onder 1100
Chinezen in Nederland. 'Een niet te versmaden boek voor elke liefhebber
van Chinees, zou ik zeggen.'
***
Go to Inhoudsopgave:
Home
Podium
Politiek
Religie
Hindoeisme
Islam
Suriname
India
Liefde
Jongeren
Literair
Poezie
Zeepkist
Gastenboek
Links
Disclaimer
Contact
Kritisch Podium DewanandPolitiek
Alle rechten voorbehouden; All rights reserved
|
|